Om klubben

Postet av Lena IF den 14. Nov 2014

Lena Idrettsforening ble grunnlagt i 1907 og eier et stort idrettsanlegg ca. 1 km sør for Lena sentrum. Anlegget ligger idyllisk til ved Lena-elva i et mangfoldig kulturlandskap med deler av den historiske "viking-leden" via en verneverdig steinbro som adkomstsvei.

Selve anlegget består av 2 store gressbaner, friidrettsanlegg og en flombelyst gruslagt treningsbane. I tillegg er en ny gressbane under opparbeiding og forventes tatt i bruk sesongen 2010.

Et stort klubbhus i 4 plan med hele 6 garderobe/dusjanlegg, festsal, kjøkken og vaktmesterleilighet gir forutsetninger for stort aktivitetsnivå året rundt. Festsalen er for tiden ominnredet og Håjen barnehage er leietaker til nye Lena barnehage er i drift.

Klubben tilbyr i dag aktiviteter innen fotball, håndball, friidrett, allidrett, mosjon og idrettsmerkeprøving. I tillegg har klubben eierinteresser i Totenhallene AS og Lena kunstgressbane som ble offisielt åpnet i oktober 2008.

Klubben har også hatt tradisjoner innen langrenn, hopp og sykling. Disse aktivitetene ble etter hvert skilt ut til henholdsvis Østre Toten skilag og Raufoss sykkelklubb.

Lena Idrettsforening er i dag hovedsakelig en barneidrettsklubb for barn fra 6 til 15 år innen konkurranseidrett men gir tilbud til alle aldersgrupper mht. trim og mosjon.

Innen fotball er Lena IF sammen med Skreia IL moderklubber til overbygningsklubben FK Toten. Spillere rekrutteres til FK Toten etter endt smågutt-/jentespill i 14/15-årsalderen. På samme måte er håndballen organisert slik at Lena IF sammen med KSH-73 og Viken Ballklubb er moderklubber til overbygningsklubben Toten HK.

Det er høyt aktivitetsnivå i de lavere aldersklasser og det spilles håndball i Totenhallen høst og vintersesongen.

Lena IF har i dag ca. 200 aktive medlemmer i alderen 5 til 16 år. I tillegg kommer unge og voksne som utøver idrettsmerkeprøving og mosjon sommeren gjennom.

Idrettslaget er i dag gjeldfri og har et godt tillitsmannsapparat med godt over 50 frivillige i de forskjellige verv.